We hadden een studiedag. Helaas was het niet mijn werkdag en dat betekent in het basisonderwijs (door allerlei gegoochel met cijfertjes) dat ik onbetaald op mijn werk moest verschijnen. We strepen het af tegen een dag te veel vakantie in de herfstvakantie, zeg maar.

Maar genoeg gemopper, meer over de studiedag. Het was voor mij een uitdaging om op te letten, op zulke momenten merk ik dat mijn burn-out nog lang niet voorbij is. We zaten in de gymzaal, netjes op 1.5 meter afstand op zeer ongemakkelijke IKEA-klapstoeltjes. Omdat de gymvloer niet beschadigd mag worden is het verplicht je schoenen uit te doen. Twintig helden op sokken, luisterend naar een verhaal over de Growth en Fixed mindset, bedacht door Carol Dweck. Nu lijkt het me iets waar je in een uurtje wel mee klaar bent. Het is niet erg ingewikkelde materie. Maar als je er iemand voor inhuurt dan weet je dat diegene er uren over kan praten. Dagen zelfs. Want met één studiedag zijn we er nog lang niet.

Om het de hele dag vol te houden nam ik me voor om regelmatig even een pauze te nemen en vooral om heel veel te drinken. Want als je veel drinkt, moet je vaak plassen en dan heb je een reden om weer even de zaal te verlaten. Bovendien moet je ook vaak even naar de kraan/waterkoker lopen. Deze tactiek werkte perfect!

Growth Mindset en Fixed Mindset in een notendop.

Je hebt verschillende denkwijzes die in je gedachten oppoppen als er een probleem voor je ligt. Je kunt bijvoorbeeld denken: dat kan ik niet, dat is te moeilijk, ik begin er niet aan. Je kunt ook denken: Dat kan ik nog niet, ik ga het proberen en ik ga uitvogelen hoe ik dit moet doen. Als je denkt op de eerste manier heb je een Fixed Mindset en als je denkt op de tweede manier heb je een Growth Mindset. Een logisch gevolg is dat je met een Growth Mindset meer zal leren dan met een Fixed Mindset. En dus is het aan de leerkrachten de taak om de kinderen zoveel mogelijk te stimuleren om zo’n Growth Mindset te ontwikkelen.

Feedback en succescriteria

Door mijn beperkte concentratievermogen is mij de link tussen Growth Mindset en feedback even ontschoten, maar een groot gedeelte van de ochtend ging het over het geven van feedback. Omdat je als leerkracht niet constant 30 kinderen feedback kunt geven legde de cursusleider uit hoe je kunt werken met succescriteria. Ze vertelde hoe er vaak iets geks aan de hand is in de klas. De leerkracht geeft een tekenopdracht. Bijvoorbeeld: teken een huis. De leerling moet dan maar gokken hoe hij/zij dat het beste kan doen. Hij heeft geen idee wat de geheime criteria zijn van de tekening. De leerling probeert maar wat, levert het in en krijgt dan een beoordeling van de leerkracht. Het is goed, of er moet nog wat bijgetekend worden. Handiger zou zijn als de succescriteria van te voren bekend zouden zijn.

Succescriteria bij (verf)tekeningen

Dit neem ik mee naar mijn kleuterklas. Samen met de kleuters maak ik een lijstje met succescriteria waaraan een tekening moet voldoen. Zo kunnen de kleuters zichzelf en de ander feedback geven en til ik de (verf)tekeningen in mijn klas naar een hoger plan.

Een checklist voor een tekening zou er bijv. zo uit kunnen zien.

Een tekening van een huis

  • Zet je naam met een donker potlood op het papier.
  • Geef het huis een dak, een schoorsteen, ramen en een deur
  • Waar staat het huis? Teken ook iets naast en boven het huis.
  • Wat voor weer is het? Teken het weer.
  • Gebruik minimaal 4 verschillende kleuren

Een herfsttekening van een bos

  • Zet je naam met een donker potlood op het papier.
  • Gebruik de herfstkleuren (oranje, geel, bruin, rood, groen)
  • Teken een boom (of meerdere bomen)
  • Teken bladeren (of meerdere bladeren)
  • Teken 3 dieren die je tegen komt in een bos

Vrij tekenen:

  • Zet je naam met een donker potlood op het papier.
  • Gebruik minimaal 4 kleuren potloden
  • Kleur het getekende in.
  • Vul het hele papier. (Ik wil nergens mijn beker kunnen neerzetten op een wit stukje papier 🙂 )
De geheime criteria van de juf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.