In mijn kleuterklas zit dit jaar anderhalve tweeling. Dat klinkt misschien een beetje raar. Maar ik heb in mijn kleuterklas een jongenstweeling en een jongen waarvan zijn tweelingzusje in de andere kleuterklas zit. Op de pabo heb ik ooit literatuuronderzoek gedaan naar tweelingen op school, mijn zusje heeft een tweeling en een goede vriendin van mij heeft een tweelingzus.

Schoolbeleid

Bij ons op school is het beleid dat we er alles aan proberen te doen dat zusjes en broertjes niet bij elkaar in de klas komen. We hebben heterogene kleuterklassen (groep 1/2 combinatie) dus het komt wel eens voor dat een broertje of zusje van een oudste kleuter vier jaar wordt en ook naar school gaat. Dit kind komt dan eigenlijk altijd in de andere klas. Ook bij de andere klassen worden twee klassen liever niet samengevoegd als hierdoor broertjes en zusjes bij elkaar in de klas komen.

Bij meerlingen beslissen de ouders

Bij meerlingen is er echter heel ander beleid. We overleggen altijd met ouders wat zij graag zouden willen. Dit is ook geheel in overeenstemming wat het NVOM (Nederlandse Vereniging voor Ouders van Meerlingen) adviseert. Ouders kennen hun tweeling het beste en hebben vaak al langer over deze vraag nagedacht. Als school kennen we de nieuwe vierjarigen nog niet en weten we ook dat geen kind hetzelfde is, en een tweeling dus ook niet.

Het ene ouderpaar koos ervoor om de tweeling bij elkaar te laten starten in de kleuterklas. Het is een ééneiige tweeling en ze hadden het al moeilijk om zonder hun ouders op school te moeten zijn. De aanwezigheid van hun tweelingbroer gaf hun net dat extra beetje zelfvertrouwen die ze nodig hadden. Bovendien hebben ze duidelijk verschillende interesses en lopen ze elkaar niet in de weg qua ontwikkeling. Met ouders hebben we afgesproken dat zodra dit wel gaat gebeuren we weer met elkaar in gesprek gaan en de overweging samen/apart in de klas evalueren.

Het andere ouderpaar koos er bewust voor om hun tweeling uit elkaar te halen en in twee verschillende klassen te laten beginnen. De tweeling is twee-eiig en in de eerste paar jaren van hun leven hebben de ouders gezien dat ze erg veel voor elkaar opkwamen. Zo was de één langzamer met praten, waardoor de andere telkens het woord nam. Er was een duidelijke belemmering in de ontwikkeling, vandaar dat de kinderen bij de peuterspeelzaal al in twee verschillende groepen terecht kwamen en ouders dit ook graag voor de basisschool zagen.

En zo zitten er dus anderhalve tweeling in mijn groep. Alle drie ontwikkelen ze zich prima. Voor mij gaf de ééneiige tweeling wel wat uitdagingen, maar daar schrijf ik over in een andere blog.

Een tweeling in de kleuterklas
Getagd op:                    

Eén gedachte over “Een tweeling in de kleuterklas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.