Nu de citotoets voor kleuters niet meer wordt afgenomen is het extra belangrijk om een goed observatiesysteem te gebruiken in de kleutergroep. Deze blogpost gaat over mijn ervaring met KIJK! van Bazalt. Ik werk hier nu een paar jaar mee en zie voordelen en nadelen. We hebben een aantal scholingsbijeenkomsten gehad om het beter in de vingers te krijgen. Zelf ben ik niet heel erg blij met dit systeem, maar wie weet is het voor een andere leerkracht wel fijn om mee te werken.

Mijn ervaring met Kijk – voordelen en nadelen op een rijtje:

 

Voordelen van KIJK!

-KIJK! wordt ook gebruikt bij veel peuterspeelzalen en kinderopvanglocaties. Als je deze gegevens koppelt is er een doorgaande lijn mogelijk.

-Het is een volledig digitaal systeem waarmee je met een persoonlijke inlog op elke plek kunt werken. Je kunt de observaties en registraties van je duo-collega teruglezen. Het systeem zelf werkt erg goed en er is vrijwel nooit een storing of probleem waardoor gegevens kwijtraken.

-Je kunt op elk moment gegevens uitdraaien als je dit nodig hebt voor een oudergesprek of gesprek met een instantie. Je kunt de rapporten ook uitdraaien en meegeven aan ouders. (Het is wel verstandig om hier uitgebreide uitleg bij te geven omdat het snel verkeerd geïnterpreteerd kan worden.)

-KIJK! heeft een uitgebreid systeem. Je kunt al je observaties kwijt over dit kind bij het ontwikkelingsgebied waar dit mee te maken heeft.

-KIJK! ‘dwingt’ je ook om naar ontwikkelingsgebieden te kijken waar je van nature een blinde vlek voor hebt.

Nadelen van KIJK!

-KIJK! werkt op leeftijd en niet met leerjaren. Een kind wordt vergeleken met wat hij zou moeten kunnen op zijn/haar leeftijd. Zo kan het dus dat een kind van 6 jaar volgens KIJK! enorm achterloopt maar in de praktijk prima kan wat verwacht wordt van een kind in groep 2.

-Kijk! heeft een uitgebreid systeem. Per kind moet er over 20 gebieden (Basiskenmerken, betrokkenheid, risicofactoren en 17 ontwikkelingsgebieden) iets geobserveerd en geregistreerd worden. Met 30 kleuters betekent het dus dat je 600 gebieden observeert en hier een mening over moet vormen op welk niveau een kleuter een bepaald gebied beheerst.

-Om KIJK goed te gebruiken zou je iedere dag moeten observeren en de observaties na schooltijd moeten vastleggen in een digitaal systeem. Hier ben je ongeveer een half uur per dag aan kwijt. Dit betekent ook dat je dit half uur niet kunt besteden aan het voorbereiden van lessen of het inrichten van hoeken. Bij de registratie (2x per jaar) ben je minstens een half uur per kind bezig. Dat betekent 15 uur voor een hele groep.

-KIJK! heeft voor elk ontwikkelingsgebied in het systeem staan wat een kind van een bepaalde leeftijd zou moeten kunnen. De meeste kloppen, maar bij sommige ontwikkelingsgebieden kloppen de mijlpalen niet met de leeftijden. Dit kun je niet zelf aanpassen. De vraag is dan of je je houdt aan de maatstaf van KIJK!, of toch zelf beslist wat het kind zou moeten kunnen op een bepaalde leeftijd?

-Er is bij ons geen doorgaande lijn naar groep 3. Groep 3 krijgt wel de uitdraai van KIJK! maar doet hier verder weinig mee. Het is best ingewikkeld om de aanpak van KIJK! uit te leggen aan de leerkracht van groep 3 zodat die hier echt wat mee kan. Meestal wordt KIJK! dus maar aan de kant geschoven en geven we een mondelingen overdracht waar de groep 3 leerkracht wel wat aan heeft.

-Hoewel ze proberen om het objectief te maken is het een subjectief systeem. Als leerkracht vul je het in zoals jij het kind hebt gezien de afgelopen periode. Als je met een bepaalde bril naar dat kind kijkt zal je ook de KIJKregistratie zo invullen. KIJK! bevestigt zo altijd hoe je al denkt als leerkracht. Er zal nooit iets verrassend uit komen. Dit is wel een gevaar wat je in je achterhoofd moet houden.

Werken met KIJK! observatiesysteem

Welk observatiesysteem gebruiken jullie?

Dit is mijn ervaring met Kijk met de voordelen en nadelen. Ik ben benieuwd welk observatiesysteem jullie hebben en of je dit een aanrader vindt!

Ervaring met KIJK! – voordelen en nadelen
Getagd op:                                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.