Het gebeurt je als leerkracht niet zo heel vaak, maar dit jaar was het raak. Ik kreeg een eeneiige tweeling in mijn kleuterklas. Twee jongens die ongelooflijk veel op elkaar leken. Voor het gemak (en voor de privacy) noem ik ze hier even Piet en Klaas. Vorig jaar had ik ze al buiten zien rondrennen, hoe zou ik ze ooit uit elkaar houden?

Na drie weken aanmodderen, willekeurig gokken (50% kans!) en het voor de zekerheid noemen van beide namen ben ik naar hun ouders gestapt. Misschien hadden zij een tip hoe ik ze uit elkaar kon houden, want zo kon het toch niet een heel schooljaar gaan! Gelukkig hadden ouders goede tips. En mijn duo-collega ook. Met deze tips slaag ik er nu ongeveer 80% van de tijd in om de jongens bij de juiste naam te noemen.

 

Acht tips bij een eeneiige tweeling in de kleuterklas

  1. Geef ze hun eigen plek. ‘s Ochtends zet ik de kring alvast klaar. Ik zet dan heel bewust Piet aan de linkerkant en Klaas aan de rechterkant van de kring. Zo weet ik in ieder geval het eerste half uur wie wie is.
  2. Zoek de uiterlijke verschillen. Bij binnenkomst kijk ik de twee jongens heel goed in de ogen. Ik check hun gezicht en kapsel. Wat is er verschillend? Waaraan kan ik vandaag de een en de ander herkennen?
  3. Vraag aan ouders wat het verschil is tussen de kinderen. Hoe zien de ouders wie wie is? Misschien is er een verschil die mij nog niet was opgevallen waardoor ik de eeneiige tweeling uit elkaar kan halen.
  4. Check de schoenen. Ik weet inmiddels welke schoenen van Piet en welke schoenen van Klaas zijn. Ze ruilen nooit onderling van schoenen maar hebben ‘helaas’ wel meerdere paar schoenen thuis.
  5. Check hun kleding. Bij mij hebben de jongens beide een andere lievelingskleur en dragen ze ook vaak kleding in hun eigen lievelingskleur.
  6. Focus. Veel klasgenootjes van de kleuters lukt het wel om de juiste naam bij de juiste broer te noemen. Als leerkracht heb ik vaak een helikopterview en vergeet ik naar de details te kijken. De komst van deze eeneiige tweeling helpt me om op details te focussen.
  7. Kijk naar het innerlijk. Ik geef toe, de eerste weken keek ik vooral naar het uiterlijk. Kleding, een wondje, moedervlek, schoenen. Maar na een tijdje herken ik het karakter van het kind. Piet praat meer dan Klaas. Klaas is erg empathisch. Piet heeft humor en Klaas is behulpzaam.
  8. Wees ervan bewust dat je een fout kunt maken en geef je fouten ook toe. Bij kleuters gebruiken we observaties om de ontwikkeling van het kind in kaart te brengen. Soms schrijf ik de observatie op en check daarna nog even de naam van het kind zodat ik zeker weet dat ik de observatie bij het juiste kind schrijf. In de klas geef ik ook toe als ik een fout maak in de namen. Zelfs juffen weten niet alles en moeten af en toe nog dingen leren!

Help een eeneiige tweeling in mijn kleuterklas

Eerder schreef ik over de keuze om een tweeling apart of samen in de klas te plaatsen.

Help! Een eeneiige tweeling in mijn kleuterklas
Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.