Twaalf vakantieweken per jaar, woensdagmiddag vrij en de rest van de dagen om half vier ‘s middags naar huis. Rarara, over welk beroep gaat dit?

Eigenlijk heb ik geen idee. Het gaat in ieder geval niet over het basisonderwijs. De meeste leerkrachten werken al snel 10u per dag, doen daarnaast thuis ook nog wat voor school, werken in de vakantie ook nog een dagje. De rest van de vakantiedagen zijn eigenlijk als compensatie voor hun overuren.

Van mijn zus (werkzaam in een andere branche) hoorde ik wel eens dat zij overuren uit kon schrijven. Een vergadering die niet op haar dag valt, een plan wat geschreven moest worden, de uren die nodig waren voor een project. Die uren schreef ze op en dan kon ze kiezen of ze het liet uitbetalen of op een andere dag op nam. Helaas is dit in onderwijsland niet mogelijk.

Er wordt wat gegoocheld met uren om de jaarplanning goed te krijgen. Aan de hand van je werktijdfactor wordt er gekeken hoeveel uur je ieder jaar moet maken. De contacturen met de kinderen worden daarvan afgetrokken, net als de voorbereiding en het nawerk die hier als een percentage aanhangen. Dan gaat er nog een percentage op aan deskundigheidsbevordering en vergaderingen. De uren die dan nog over zijn worden ingezet voor projecten zoals bijvoorbeeld de sinterklaascommissie of de schoolreiscommissie.

Het eerste jaar heb ik me hier zo erg over verbaasd! Die contacturen met de kinderen worden bekeken aan de hand van het jaarrooster. Dit betekent dat als jij altijd op maandag werkt, en je werkt op Tweede Paasdag en Tweede Pinksterdag niet, dan wordt de lestijd van die twee vrije dagen dus niet meegerekend en niet van je jaaruren afgetrokken. Uiteindelijk worden de uren van die dag dus als projecturen ingezet. Hoe kan dat? Iedereen heeft toch recht op een vrije dag op Tweede Paasdag en Tweede Pinksterdag? Ja, die dag ben je wel vrij, maar de uren maak je dus op een ander moment.

Niets, maar dan ook niets kan opgeschreven als overuren. Of je wel of geen stagiaire hebt die je moet begeleiden, of de studiedagen op je werkdagen of op je vrije dagen vallen, of je nu 10 intakegesprekken hebt met nieuwe vierjarige (a 1u per gesprek) of een kind in de klas hebt waarbij je heel veel gesprekken met externe organisaties moet voeren. Het worden uiteindelijk overuren, maar je kunt ze niet schrijven. Er wordt gegoocheld met getallen en uiteindelijk is het antwoord meestal: tja, je overuren mag je opnemen in de eerstkomende vakantie.

Die enorme werkdruk zorgt ervoor dat de meeste leerkrachten parttime werken. Want als je een aanstelling van 30 uur hebt, dan werk je 40 uur. Dat is een fulltimebaan. Degene die een aanstelling voor 40 uur hebben werken vaak op de avonden en in het weekend zich een slag in de rondte. Ze maken weken van meer dan 50 uur.

Niet voor niets zijn er zoveel mensen met burn-out klachten in het basisonderwijs. Mensen kiezen vaak met hart en ziel voor dit vak. Ze willen het beste van het beste voor de kinderen in hun klas. En het gaat tegen hun natuur in om een paar keer in de week de lessen maar niet voor te bereiden of het nakijkwerk te laten liggen omdat ze toevallig de middag daarvoor een vergadering hadden. Dan maar liever langer op school blijven of het werk mee naar huis nemen. Het is een recept voor een burn-out. En daarom zie ik de meeste mensen eieren voor hun geld kiezen. De werkdruk wordt getemd door parttime te gaan werken en met minder salaris genoegen te nemen.

Lerarenstaking: de werkdruk
Getagd op:                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.