Het is altijd bijzonder om te zien hoe nieuwe vierjarigen zich gedragen in een kleuterklas. Dit jaar startten we met vier nieuwe kleuters in onze toch-al-overvolle-kleutergroep. De eerste drie maanden zie ik altijd als een wenperiode waarin de nieuwe kleuters wel dingen mogen maar nog niet zoveel moeten. Het enige wat ze wel moeten is meegaan in het ritme van de klas. En dat leren de meeste kleuters vanzelf. Deze vier nieuwe kleuters zijn zo verschillend van elkaar dat ik ze even voorstel aan je.

Enthousiast en impulsief

Kleuter 1 is enthousiast. Hij praat de hele dag. Hij is impulsief, rent van de ene hoek aar de andere en tijdens het buitenspelen ben ik hem ineens kwijt: hij blijkt in de klas in de bouwhoek te spelen. Tijdens de kring kan hij niet blijven zitten en zodra ik aankondig dat we zo meteen de jassen gaan pakken staat hij al op de gang zijn jas te zoeken.

Stil en observerend

Kleuter 2 kijkt de kat uit de boom. Ze weigert om haar handen te wassen bij binnenkomst en ik laat haar even bij de kraan staan kijken naar de andere kinderen die wel hun handen wassen. In de kring doet ze niet mee met bewegen of zingen. Ze zit stil op haar stoel met haar mond stijf dicht. Tijdens het speelwerken geef ik haar een blaadje en potloden omdat ik had gehoord dat ze van tekenen houdt. Het eerste half uur raakt ze niets aan. Daarna zie ik haar toch tekenen en maakt ze een prachtige tekening. Ze zegt de hele dag niets tegen mij, ook als ik haar wat vraag houdt ze haar lippen op elkaar, maar ik zie haar buiten wel met een paar andere kleuters spelen en lachen.

Dapper met af en toe een traan.

Kleuter 3 komt huilend binnen. Ik heet hem welkom en ze iets liefs over zijn nieuwe t-shirt. Als hij in de rij staat om handen te wassen zie ik hem dapper zijn tranen weg wrijven. De rest van de dag is hij vrolijk. Bij de gym wordt het hem even te veel. Hij vraagt naar zijn moeder en begint te huilen. Hij wil niet met de bal spelen. Ik vraag hem wat hij wel leuk vindt. Hij wijst het klimrek aan. Ik zeg hem dat zijn groepje daar zo gaat spelen na de volgende wissel en dat hij nu even op de bank mag uitrusten. Zijn tranen worden weer weg gewreven en na de wissel zie ik hem vrolijk klimmen.

Onopvallend en zelfstandig

Kleuter 4 is een klein onopvallend meisje. Ze heeft nog een lichaamsbouw van een peuter maar is super zelfstandig en observeert stilletjes hoe de andere kinderen het doen, om dat vervolgens na te doen. Ze kiest van het kiesbord, speelt in de hoeken, maakt een puzzel, zingt de liedjes mee in de kring en is als een van de eerste klaar met het omkleden voor de gym. Alles verloopt zonder problemen. In de grote drukke kleuterklas valt ze niet op. Tijdens het buitenspelen maak ik een praatje met haar.

Iedere kleuter is uniek

Ieder kind gedraagt zich anders. De één is impulsief, de ander observeert. De één speelt gelijk mee, de ander laat alles gelaten over zich heen komen. Hoewel we door corona weinig contact met ouders hebben probeer ik toch me de ouders van de nieuwe kinderen na schooltijd even een praatje te maken in deze eerste week. Alle vier de ouders vertellen dat hun kleuter ‘s ochtends met plezier naar school gaat en ‘s middags met leuke verhalen thuis komt.

Zelf weet ik door ervaring dat wat ik in de eerste week zie, maar een klein gedeelte van het kind is. Dat stille meisje kan uiteindelijk een bazig tiepje met veel humor zijn. Dat impulsieve jongetje is misschien wel een ster in taal en rekenen. We gaan het zien. Voorlopig zitten ze in hun wenperiode en hoeven ze niets. Ze mogen wel veel en krijgen veel aangeboden. Gaandeweg zal ik erachter komen op welke manier ik ze het best kan uitdagen, aanspreken en corrigeren.

Vier nieuwe kleuters
Getagd op:                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.