Ik heb een klas gehad van meer dan 30 kinderen, een klas van 12 en alles wat daar tussen in zit. Momenteel is mijn klas gehalveerd vanwege Corona en na een weekje lesgeven zag ik weer de voor en nadelen van een kleine groep kinderen.

Voordelen van een kleine klas

  1. Meer individuele aandacht. Bij een klassikale les kan IEDER kind een antwoord geven of iets zeggen over een onderwerp. Bij 30 kinderen is dit niet mogelijk, maar bij 12 kinderen is dit prima te doen. Als leerkracht heb je ook eerder door of een kind oplet of niet en kun je hier sneller op inspelen. Ook tijdens het speelwerken heb ik meer tijd voor de kinderen en kan ik hen beter begeleiden.
  2. Minder prikkels. Een kleinere groep betekent véél minder geluid. Fijn hoor, spelen in een rustig lokaal! Ook in de grote kring letten de kleuters beter op. Ik kon deze week bij mijn kleuters weer een echt voorleesboek pakken. Dat heb ik al tijden niet meer gedaan. Meestal heb ik plaatjes nodig om kinderen bij de les te houden, nu konden ze zich concentreren op het verhaal zonder plaatjes te zien.
  3. Minder tijdsverlies. Ik heb tijd over. Handen wassen kost véél minder tijd. Jas pakken, tas pakken, kiezen waar je wilt spelen, opruimen. Alles kost véél minder tijd! Ik merkte gelijk al de eerste dag hoe veel tijd ik over had en kon gebruiken voor een extra reken- of taalactiviteit!
  4. Minder administratie, voorbereidingen en opruimen na schooltijd. Een observatiesysteem bijhouden, werkjes ophangen, materialen neerzetten voor de volgende les. Alles kost minder tijd als je het voor minder kinderen hoeft te doen!

Nadelen van een kleine klas

  1. Sociale contacten: in een grote klas er er meer kans op een vriendje of vriendinnetje waar het mee klikt. Sommige kinderen vinden in de kleine groep net geen aansluiting en missen een maatje. Ook tijdens het speelwerken is er weinig keuze voor kinderen met wie ze willen spelen.
  2. Van elkaar leren: in een grote groep kunnen de jongere kinderen zich meer optrekken aan de oudere kinderen. De kinderen die voorlopen op het gebied van taal, rekenen, motoriek, creativiteit of welk gebied dan ook inspireren de andere kinderen. Hoe groter de groep hoe meer variatie en hoe meer de kinderen van elkaar kunnen leren.
  3. Zelfstandigheid: in een grote groep kán je als leerkracht gewoonweg niet iedereen helpen. De kinderen moeten wel zelfstandig worden. In een kleine groep moet je als leerkracht er heel bewust van zijn om niet in deze valkuil te trappen. Gebruik de extra tijd en ruimte niet om kinderen te helpen maar om kinderen te helpen om zelfstandig te worden.

 

Toch zegt de groepsgrootte niet alles. Ik heb een groep gehad van 12 kinderen waarin ik keihard moest werken om vooruitgang te boeken bij de leerlingen. Ik heb ook wel eens een groep gehad van meer dan 30 kinderen waar alles vanzelf leek te gaan. Andersom heb ik ook ervaren. Een kleine groep die voelde als een groot gezin, waar iedereen zijn plek kende en kinderen met sprongen vooruit gingen. Of een dramatische grote klas met veel kinderen met gedragsproblemen die een hele negatieve invloed hadden op de rest van de klas. En alles daar tussenin. Uiteindelijk blijft een klas een wisselwerking tussen de leerkracht en de kinderen en de kinderen onderling. Er zijn boeken over geschreven, onderzoeken gedaan. Je kunt er talloze cursussen over volgen en toch blijft het voor mij soms zo ongrijpbaar dat ik soms zelfs verzucht: wat zat er toch in het water, vijf jaar geleden toen deze moeders zwanger waren. 🙂

Voordelen en nadelen van kleine klassen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.