Wat leert je kleuter op school?

Waarschijnlijk vraag je het wel eens aan je kleuter: “Hoe was je dag? Wat heb je gedaan? Heb je nog iets geleerd?” Er zijn kleuters die je precies kunnen vertellen hoe hun dag was en zelfs woordelijk kunnen nazeggen wat de juf zei toen ze boos was (inclusief intonatie). Maar er zijn ook kleuters die niet zoveel loslaten over school. De meeste kinderen zitten 1,5 tot 2,5 jaar in de kleuterklas. Wat leren ze daar eigenlijk?

Wat leert je kleuter op school?

Executieve vaardigheden

Executieve functies is een soort container begrip waarbij vaardigheden horen die je helpen om activiteiten te plannen en aan te sturen. Ze zorgen voor efficiënt, sociaal en doelgericht gedrag. Wat kleuters leren:

  • uitgestelde aandacht (even wachten tot juf tijd heeft om naar je te luisteren)
  • concentratie (10-30 minuten aan een werkje zitten, luisteren naar een verhaal, een puzzel maken terwijl er geluid om je heen is.)
  • flexibiliteit (de dag verloopt anders omdat er een verjaardag is / het regent/ de juf ziek is.)
  • zelf kiezen wat je wilt gaan doen. (en soms ook zelf bedenken wat je daarvoor nodig hebt en met wie je dat gaat doen)
  • opruimen (als je de huishoek/bouwhoek hebt laten ‘ontploffen’, zie dat nog maar eens keurig op te ruimen!)

Sociaal-emotionele vaardigheden

  • samen spelen met iemand
  • vriendjes maken
  • ruzie maken en het weer oplossen
  • omgaan met je eigen emoties en die van de ander
  • jezelf losmaken van mama en papa
  • luisteren naar de juf, soms iets doen waar je geen zin in hebt

Taalontwikkeling

  • vergroten woordenschat
  • eigen naam herkennen en leren schrijven
  • fonemisch bewustzijn (zie hier)
  • langere en complexere zinnen maken

Rekenontwikkeling

  • de telrij opzeggen, voorwerpen tellen, hoeveelheden overzien, werken met de dobbelsteen en voorbereidend rekenen
  • dagen van de week / maanden van het jaar / dagritme in de klas
  • rekenbegrippen: meer/minder, groot/klein, even veel, te weinig/te veel, smal/breed, etc.

en verder..

  • creativiteit (er wordt heel veel geknutseld/getekend/gekleid e.d.)
  • betere fijne motoriek (als voorbereiding op het schrijven in groep 3)
  • betere grote motoriek (tijdens gym en buitenspelen wordt er gewerkt aan goede coördinatie, uithoudingsvermogen, spierkracht, etc)
  • technisch inzicht (wat blijft er drijven, hoe bouw je een stevige toren, etc)

Dus als je kleuter na een dag school vermoeid op de bank ligt en alleen maar zegt dat het buiten heeft gespeeld dan heb je nu enig idee waar er op school allemaal aan wordt gewerkt. (Al is dit natuurlijk geen uitputtende lijst 🙂 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.