Boekrecensie: Burn-out dagboek van Maaike Hartjes

Een burn-out is voor iedereen verschillend. De oorzaken zijn verschillend en de vorm en duur van de burn-out is verschillend. Nu ik weer een beetje aan het herstellen ben van mijn burn-out was ik wel geïnteresseerd in hoe andere mensen hun burn-out hebben ervaren.

Maaike Hartjes is illustrator en striptekenaar en heeft haar burn-out bijgehouden door middel van tekeningen en collages. Ze begon nadat ze een maand thuis zat en haar burn-out duurde ongeveer een half jaar. Het is bijzonder om zo een realistisch inkijkje te krijgen in haar leven, haar ervaringen en haar levenslessen. Zo veel herkenbare dingen en tegelijkertijd ook zoveel dingen die absoluut niet herkenbaar zijn.

Iedereen is anders…

Toch hielp dit boek mij om mijn eigen ervaringen wat meer onder woorden te kunnen brengen. Want op sommige bladzijdes lees ik mijn eigen leven. Ik had het zo zelf kunnen weergeven, al kan Maaike natuurlijk veel beter tekenen dan ik! Op andere bladzijdes lees ik vol verbazing over haar leven: Wacht, je gaat overdag naar een beurs, daarna uiteten en vervolgens nog naar een feestje? Pas midden in de nacht kom je thuis? Ook zonder burn-out zou dit voor mij niet mogelijk zijn! Ze was trouwens na een half jaar al weer beter, gelukkig maar want als zelfstandige is het lastiger om lang ziek te zijn dan als je in loondienst zit. In het begin van het boek verbaasde ik me zo over al die concerten en afspraken buiten de deur. Daar ben ik na 10 maanden burn-out nog steeds niet aan toe. Maar hé, zoals dat liedje wat ik van de week nog met mijn kleuters zong: Iedereen is anders, niemand is als jij. Iedereen is anders, jij bent jou en ik ben mij.

Zo herkenbaar!

Maar er is ook zoveel herkenbaar in dit boek! Doordat het echt een dagboek is en er iedere dag een stukje getekend is, is het grillige verloop in de burn-out zo duidelijk zichtbaar! De ene dag lijkt het wel weer ok te gaan en kan je trots op jezelf zijn, ben je weer bijna beter. De volgende dag is het weer helemaal mis en kom je je bed niet uit. De eindeloze wandelingen die helpen om je gedachten weer even te ordenen, de wanhoop die soms zo overheerst wanneer je denkt dat je nooit meer beter wordt, de angst voor wat je omgeving hier wel niet van zal denken en de opluchting en verbazing dat iedereen het goed vindt dat je even een stapje terug doet. Het perfectionisme dat telkens weer de kop op steekt en de moeite om nee te zeggen tegen opdrachten. Afspraken maken en ze later toch weer afzeggen omdat je je niet zo goed voelt. Zo herkenbaar allemaal!

Zin om zelf aan de slag te gaan

Bijkomend voordeel van het lezen van zo’n creatief boek met tekeningen en collages is dat ik zelf ook zin krijg om aan de slag te gaan en lekker wat te gaan schrijven/tekenen/plakken. Natuurlijk ben ik niet zo professioneel als Maaike Hartjes en doe ik maar wat. Maar het gaat er uiteindelijk om dat je geniet van de dingen die je doet, toch? Ik heb het boek uit, maar ik breng het nog even niet terug naar de bieb. Sterker nog, ik neem het boek mee op vakantie en ga het nog eens lezen en bekijken. Als inspiratiebron om zelf ook eens op papier te zetten en onder woorden te kunnen brengen hoe het met mij gaat, hoe ik mijn dagen nu ervaar en heb ervaren en welke lessen ik kan leren uit de burn-out.

Nieuwsgierig? Hier kun je het boek kopen.