Inmiddels is het ruim anderhalf jaar geleden dat ik thuis kwam te zitten met een burn-out. Globaal genomen zag mijn burn-out er zo uit: een half jaar rust en een half jaar re-integreren. Na een jaar tijd was ik helemaal beter gemeld, terwijl dit voor mij totaal nog niet zo voelde. Hier kun je daar meer over lezen.

Zes grote veranderingen die ik gemaakt heb in mijn werk!

Het afgelopen half jaar heb ik mij niet meer ziek gemeld. Ik ben iedere werkdag op mijn werk verschenen en heb ‘volledig’ gewerkt volgens mijn aanstelling. Ik heb een aantal dingen in mijn leven veranderd zodat ik het werken weer vol kan houden en niet bij drukte weer zal bezwijken. De volgende 6 dingen heb ik veranderd in mijn leven

1. Werken volgens mijn bioritme

Ik ben een ochtendmens en ben ‘s ochtends een stuk productiever dan ‘s avonds. Daarom heb ik mijn werktijden een beetje veranderd. Ik ben vroeg op school en ga vroeg naar huis. Als ik ‘s ochtends op school kom zet ik eerst het alarm af. Er is nog helemaal niemand op school. Ik heb dan de tijd om mijn lokaal klaar te zetten, lessen voor te bereiden en mailtjes te sturen. Het voordeel van zo vroeg op school zijn is dat er niemand komt storen. Als de kinderen naar huis zijn ruim ik de boel op. Ik doe alleen nog maar wat praktische dingen maar ga niet meer op mailtjes reageren of lessen voorbereiden. Morgen is er weer een nieuwe dag!

2. Bewegen in de pauze

Ik heb officieel 50 minuten pauze. Meestal waren die pauzes gevuld met de lunch en gebabbel met collega’s. Zelden was dit ontspannend, meestal ging het over de kinderen of het lesprogramma en mondde dit vaak uit in een werkoverleg of een verkapte vergadering. Nu doe ik het anders. Ik eet mijn salade met een paar collega’s in een leeg lokaal. We zitten vanwege corona maar met max 4 collega’s in dit lokaal. Zodra mijn eten op is pak ik mijn jas en ga ik even een rondje lopen. Ook als het regent ga ik een rondje lopen. Tijdens het wandelen probeer ik alle dingen van die ochtend even los te laten. Ik denk even niet aan school en gebruik geen mobiel. Ik wandel eigenlijk altijd dezelfde route. Doordat ik hier niet over na hoef te denken kan ik echt even opladen!

3. Rustmomentjes gedurende de dag

Met 28 kleuters in de klas is het nooit stil. De kinderen praten en roepen door de klas, ze spelen enthousiast met poppen, gooien de blokkentoren om of zingen een vrolijk liedje terwijl ze aan het knutselen zijn. De hele dag is het juf, juf, juhuf! en er is eigenlijk geen moment dat het stil is. Toch wel. Ik bouw een paar momenten in per dag dat het rustig en stil is. Tijdens het eten zet ik het stoplicht op rood en moeten de kinderen een tijdje stil eten. Zo kunnen de kinderen even bijkomen van de drukte, en ik ook. Verder loop ik af en toe even naar de wc (en vraag of mijn collega een oogje in het zeil houdt.) Op de wc neem ik vaak een minuut rust voordat ik weer naar de klas ga. Verder kijk ik bijna iedere dag even schooltv met de kinderen. Ik neem dan de tijd om even rustig te zitten en adem te halen. Verder neem ik ook tijdens het speelwerken en het buitenspelen even een minuutje rust om op een bankje/stoel te zitten met een rode ketting om en te observeren wat er om mij heen gebeurt. De kinderen weten dan dat ze me niet kunnen storen.

4. Thema’s plannen, administratie en mailtjes sturen doe ik thuis

Op school kan ik me niet goed concentreren. Het is verleidelijk om met collega’s te praten en na een dag werken kan ik me ook gewoon niet zo goed concentreren. Daarom probeer ik op werkdagen zo min mogelijk op school te zijn. Ik doe de praktische voorbereiding van mijn lessen op school, geef les en ruim alles op na schooltijd. De rest doe ik thuis. Op een niet-werkdag neem ik een paar uur de tijd om planningen te maken, administratie te doen en mailtjes te beantwoorden. Zo zorg ik er voor dat de piekbelasting van de werkdagen wat lager wordt en ben ik een stuk sneller en efficiënter dan voorheen. Natuurlijk zorg ik er wel voor dat ik de tijd dat ik thuis aan school werk wel afbaken.

5. Goed is goed genoeg

Perfectionisme is mijn grootste vijand. Ik wil alles perfect doen, het kan altijd beter, mooier en opgeruimder. De laatste tijd probeer ik niet te veel tijd in dit perfectionisme te steken. Ik doe wat ik kan doen in de tijd die ik heb. Het zal altijd beter kunnen, maar beter moet niet de vijand worden van het goede. En dus ziet mijn lokaal er goed uit, zijn mijn lessen goed en is mijn administratie goed. Goed genoeg en niet perfect.

6. Opruimen en schoonmaken tijdens de les

Voorheen lagen er bij mij na schooltijd nog gekleurde verfkwasten, legowerkjes, omgekeerde puzzels en lege lijmpotjes op mij te wachten om opgeruimd en schoongemaakt te worden. Dat is nu verleden tijd. Ik vul de lijmpotjes als ze leeg zijn ter plekke, laat de kinderen alles zelf zo veel mogelijk schoonmaken en opruimen en doe dan nog even wat snelle schoonmaak en opruimklussen als zij een filmpje kijken. Werkjes ophangen kan prima als de kinderen ook in de klas zijn en als de zeep op is neem ik wat kinderen mee naar de lerarenkamer om samen zeep uit te zoeken. Dat scheelt mij na schooltijd minstens een half uur en die tijd kunnen we dan weer aan iets beters besteden!

Burn-out: wat is er veranderd in mijn leven?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.