Vandaag ben ik voor de tweede keer op stap geweest met een wandelcoach. Al eerder schreef ik dat ik weer voor 100% beter was gemeld na een jaar geworsteld te hebben met een burn-out. De eerste weken waren fijn. Vanwege het coronavirus hoefde ik niet voor de klas maar kon ik thuis werken. De 21 uur van mijn contract kon ik verdelen over 5 dagen. Er waren geen lange dagen, weinig prikkels en geen drukte. Intensievere dingen zoals videocalls met collega’s en kinderen kon ik afwisselen met een rondje wandelen of de was ophangen. Ideaal!

Na de meivakantie begon het werk op school weer. Vier weken heb ik met veel plezier de halve klas les gegeven. Ik hoefde maar één keer voor te bereiden en kon daar twee dagen mee vooruit. De groep was rustig, het geluid viel reuze mee en ik kon aandacht hebben voor ieder kind. Toch merkte ik ook dat ik moe was aan het einde van de dag. Als ik thuis kwam schopte ik mijn schoenen uit en ging ik op de bank liggen. De eerste paar uur kwam ik daar niet meer vanaf. Mijn energiepijl is nog niet waar het moest zijn, en dit liet ik ook mijn werkgever weten.

Een vrouw van personeelszaken kwam op de proppen met een coachingstraject. Ik kon kiezen tussen een wandelende coach en een zittende coach. Omdat bewegen wel fijn is en ik graag aan mijn conditie wil werken koos ik voor de eerste: op stap met een wandelcoach. Het bleek een goede keus! Samen met een vriendelijke vrouw loop ik één keer per week een rondje door de duinen. Ze vraagt me dingen, ik geef antwoord. Ze helpt me om goed te ademen en ze geeft me tips om op een goede manier mijn voeten af te wikkelen zodat ik zonder blessures kan gaan joggen. Want het blijft niet alleen bij wandelen. We gaan ook wat sneller lopen en zelfs joggen. Dit alles is niet resultaatgericht. Het gaat dit keer niet om afvallen of sportiviteit. En dat is zeker een verademing.

Op de dagen dat ik haar niet zie ga ik zelf aan de slag. Een rondje wandelen en daarin 5x een stukje joggen of goed doorlopen. En af en toe op een stoel zitten niksen. Letten op mijn ademhaling. Drie seconden in, 6 seconden uit. Het blijkt dat mensen met een burn-out vaak te veel ademhalen. Als je ademhaalt gaat je hart bloed rondpompen. Hoe vaker je adem haalt, hoe vaker je hard moet werken en hoe vermoeider je wordt. Klinkt logisch. Hoe vaak haal jij adem per minuut? Hier kun je het testen.

Op stap met een wandelcoach
Getagd op:                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.